JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Byrådet vil kutte, teateret kjemper for å overleve

Kutt i kulturen

Byrådet vil kutte, teateret kjemper for å overleve

FRYKTER FOR JOBBEN: Teatermaler Hege Eitvet (f.h.) og kollegene Grete Moene og Margareta Magnus Myhre ved Oslo Nye Teater frykter de kan miste jobben. Byrådet i Oslo har foreslått store kutt i bevilgningene som det nesten hundre år gamle teateret er avhengig av.

FRYKTER FOR JOBBEN: Teatermaler Hege Eitvet (f.h.) og kollegene Grete Moene og Margareta Magnus Myhre ved Oslo Nye Teater frykter de kan miste jobben. Byrådet i Oslo har foreslått store kutt i bevilgningene som det nesten hundre år gamle teateret er avhengig av.

Kasper Holgersen

På scenen øver barn til julens store familieforestilling. I kulissene på Oslo Nye Teater vet ikke de ansatte om de har jobb neste år.

merete.jansen@lomedia.no, kasper.holgersen@lomedia.no

– Det er tøft. Det er drittøft. Man føler på en stor usikkerhet.

Tre ansatte møter NTL-magasinet på et pauserom høyt over teaterscenen. Margareta Magnus Myhre, Hege Eitvet og Grete Moene har være ansatt ved teateret i mellom 18 og 25 år.

Etter nyheten om at det Høyre-styrte byrådet i Oslo vil kutte budsjettet deres med 37 millioner kroner, vet de ikke om de fortsatt har en jobb her neste år.

Både Eitvet og Moene forteller at de allerede har begynt å se seg om etter en ny og billigere leilighet.

Nærmer seg 100 år

Oslo Nye Teater, tidligere kjent som Det Nye Teater, ble etablert i 1929. Det er altså drøye fire år til institusjonen kan feire 100 år. Hvis den fortsatt består.

– Vi tror ikke den kommer til å bli lagt ned, sier de ansatte.

Men i hvilken form teateret kommer til å fortsette, det er et veldig åpent spørsmål.

I dag har Oslo Nye rundt 90 ansatte som jobber ved fire ulike scener i tre forskjellige bygg. Opprinnelig sto staten som eier, men i 1999 ble driften og det økonomiske ansvaret overført til Oslo kommune.

Hege Eitvet, som maler kulisser, er den eneste av de tre som jobbet der på det tidspunktet.

– Vi var alle bekymret for teatrets fremtid i 1999, men ikke så mye som nå. 

Vant til raske omstillinger

Siden har det vært flere runder med kuttprosesser og uro for hva fremtiden skal bringe. Sist i 2013, da det også var borgerlig styre i hovedstaden. Da ville kulturbyråden at Oslo Nye skulle bli et prosjektteater, noe de ansatte slett ikke skjønte hva var.

Myhre, som er teaterets informasjonssjef, framhever at de er vant til å omstille seg raskt

– Det er en styrke for oss, ikke minst med det som skjer nå.

De opplever, i likhet med mange andre som opplever utrygghet, at samholdet og fellesskapet styrkes.

De tre lister ellers opp mange gode grunner til at de har blitt værende så lenge i samme jobb. Blant annet et utrolig godt arbeidsmiljø med korte linjer mellom avdelingene og mellom teatersjefen og de ansatte.

– Det er også kort vei fra idé til handling her, og vi lager spennende forestillinger, sier de.

Hege Eitvet føyer til at de er som et lite samfunn, satt sammen av veldig mange yrkesgrupper. Også yrker som hun frykter vil dø ut snart, om de ikke blir tatt godt vare på gjennom teateret, som teatermalere og teatersnekkere og de som lager masker og kostymer. 

USIKKERHET: Budsjettet til Oslo kommune blir vedtatt i desember, og i mellomtiden må de ansatte på Oslo Nye Teater vente på svar.

USIKKERHET: Budsjettet til Oslo kommune blir vedtatt i desember, og i mellomtiden må de ansatte på Oslo Nye Teater vente på svar.

Kasper Holgersen

– Uryddig prosess

Det som gjør dagens situasjon ekstra utfordrende, er at de er så dårlig informert, sier Moene, som er plassansvarlig for scenen Trikkestallen.

– Det er så uryddig. Det er så lite informasjon fra Oslo kommune. Veldig mye har vi fått vite gjennom media, som at det forrige styret ble sparket. Byråden for kultur har fått kritikk fra mange kanter, men hun hører ikke på det, sier Moene.

Hun synes prosessen har vært både historieløs og kunnskapsløs.

Demonstrasjonstog mot kutt

Det synet deler hun med mange av Oslos innbyggere. I september samlet flere tusen seg i demonstrasjonstog mot kuttplanene.

– Jeg ble helt rørt, sier Moene.

– Ja, det er flott å se at det er så mange som engasjerer seg, føyer Myhre til.

Opposisjonen i bystyret er også på ballen. På deres oppfordring ble det holdt en høring om saken 10. oktober.

Den endelige «dommen» faller 10. desember, når bystyret skal vedta budsjettet for 2025.

– Det kan skje mye fram til da, påpeker Myhre.

– Noe som er veldig viktig nå, med et helt nytt styre, er at de får mest mulig informasjon om hvordan det er å drive teater. Det har de ingen erfaring med.

Jan Erik Urdshals, som er plasstillitsvalgt for de 14 NTL-medlemmene ved teateret, er kort innom møtet. Ordet usikkerhet går igjen også når han snakker:

– Det er stor usikkerhet fordi man ikke vet noe. De som jobber her, vet ikke om de fortsatt har jobb i januar. Nå overdramatiserer jeg sikkert, men sånn oppleves det her akkurat nå, sier han.

Oslo Nye Teater

Heleid av Oslo kommune.

Har fire scener i tre teaterhus: Hovedscenen, Centralteatret og Trikkestallen.

Har over 500 forestillinger i året med cirka 150.000 besøkende.

Har rundt 90 fast ansatte i tillegg til en rekke frilansere og innleide.

Het tidligere Det Nye Teater. Fram til 1999 var det eid av staten.

Det er så lite informasjon fra Oslo kommune. Veldig mye har vi fått vite gjennom media.

Grete Moene

04.10.2024